بزرگترین معدن فیروزه جهان کجاست؟

همانطور که گفتیم فیروزه در حالت طبیعی در مکان هایی که هوای خشک دارد و در سراسر جهان یافت می شود. اما بزرگترین معدن فیروزه در ایران در شهر نیشابور می باشد.

معدن اصلی فیروزه نیشابور در روستای علیا بخش مرکزی شهرستان بزغان واقع شده است؛ معدن فیروزه نیشابور یکی از کهن ترین معدن های فیروزه در جهان می باشد که از 2000 سال قبل از آن سنگ فیروزه استخراج می شود.

گرانترین فیروزه دنیا

خوب است بدانید که گرانترین و قدیمی ترین فیروزه جهان در نزدیکی شهر نیشابور و در فاصله 53 کیلومتری از آن واقع شده است که قدمت آن به 5 هزار سال قبل بر می گردد، از طرفی همه ساله از این معدن چیزی در حدود 19 تن فیروزه مرغوب استخراج می شود.

خوب است بدانیدکه به تازگی در 7 کیلومتری معدن قبلی معدن جدیدی پیدا شده است که ذخیره فیروزه موجود در آن برابر با 9 هزار تن می باشد و از هر تن سنگ فیروزه به دست آمده از این معادن حدود 10 تا 8 کیلوگرم فیروزه خالص و تزئینی حاصل می شود.

بهترین فیروزه جهان

می گویند بزرگترین معدن فیروزه نیشابور 9 هزار تن ذخیره سنگ داشته است که سالانه 19 تن آن را بیرون می کشیدند و از هر تن سنگ خام معدنی بین 10 تا 8 تن فیروزه استخراج می شود که بسته به کیفیت و رنگی که دارد قیمت آن فرق می کند.

در نزدکی نیشابور بهترین سنگ فیروزه که در تمام جهان معروف است از کوه بیرون کشیده میشود که فیروزه عجمی نام دارد که رنگ مرغوب و تکه های سنگ های آبی فیروزه ای تند دارد و هر چه یک دست تر باشد قیمت بیشتری هم دارد اما سنگی که ازمعدن استخراج می شود بسته به این که از چه رگه هایی از دل کوه بیرون می آید رنگش بین آبی تیره تا آبی آسمانی و سبز متفاوت می باشد و قیمت متفاوتی هم دارد.

معدن فیروزه نیشابور

هر چه درباره فیروزه بگوییم کم است اما با اطلاعاتی که به دست آمده است در فاصله 240 کیلومتری پایتخت معنوی خراسان به سمت نیشابور مکانی وجود دارد که علاوه بر آسمان فیروزه ای، زمین فیروزه ای هم دارد که جز معروف ترین فیروزه های دنیا به حساب می آید.

اما وقتی که به معدن نزدیک می شویم با تجهیزات فنی می توانیم وارد معدن شویم و از معدن دیدن کنیم.

نام تجاری فیروزه

فیروزه در انگلیسی Turquoiseنامیده می شود که از یک کلمه فرانسوی با معنی ترکی آمده است که برای اولین بار از راه ترکیه به اروپا وارد می شود و منشأ آن ایران بوده است.

در گذشته آزتک ها ماسک هایی فیروزه ای را مد کردند و به جهان آن را معرفی کردند امروزه بومیان آمریکا مخصوصاً مردم زونی و ناواهو از مشهور ترین قطعات مثل دستبندهای نقره و فیروزه ای و گردنبند ها و گوشواره ها و انگشتر ها و آویزها و سگک های کمربند درایالات متحده آمریکا استفاده می کنند. در 3000 سال قبل زمانی که فردی فوت می شده است زمان دفن او قطعاتی از فیروزه را با آن به شکل مومیایی دفن می کردند.